De geschiedenis van de elektrische auto
Elektrische auto’s zijn geen nieuw fenomeen. Het waren zelfs enkele van de eerste auto’s op de weg! Elektrische auto’s begonnen begin 1900 aan populariteit in te boeten toen goedkopere, efficiëntere benzineauto’s beschikbaar kwamen. Maar met de vooruitgang van de batterijtechnologie en de toenemende bezorgdheid over de uitstoot van broeikasgassen maken elektrische auto’s een comeback. Laten we eens kijken naar de geschiedenis van de elektrische auto.
Vroege jaren
Elektrische auto’s bestaan al bijna even lang als benzineauto’s. Het waren zelfs enkele van de eerste auto’s op de weg! De allereerste elektrische auto werd in 1828 gebouwd door de Hongaarse priester Ányos Jedlik. Tien jaar later bouwde de Engelse uitvinder Robert Davidson een elektrische auto die vier mijl per uur kon halen.
De eerste in massa geproduceerde elektrische auto werd geïntroduceerd door de Franse uitvinder Camille Faure in 1890. Deze auto had een bereik van 40 kilometer en een topsnelheid van 24 kilometer per uur. Het was echter duur om te produceren en kreeg daarom niet veel tractie.
De opkomst en ondergang van elektrische auto’s
Elektrische auto’s begonnen begin 1900 aan populariteit in te boeten toen er goedkopere, efficiëntere benzineauto’s beschikbaar kwamen. Bovendien was elektriciteit in die tijd niet algemeen beschikbaar buiten stedelijke gebieden, waardoor elektrische auto’s voor veel mensen onpraktisch waren. Het gevolg was dat de productie van elektrische auto’s tegen 1920 vrijwel stopte.
De moderne elektrische auto beweging
In de jaren 1960 en 1970 leidden olietekorten en bezorgdheid over luchtvervuiling tot een hernieuwde belangstelling voor elektrische wagens. De hoge kosten van batterijen en het gebrek aan infrastructuur weerhielden de meeste mensen er echter van om over te schakelen van benzine naar elektrische wagens
De moderne elektrische auto beweging begon serieus met de introductie van de Toyota Prius in 1997. Deze hybride auto had een elektrische motor die kon worden aangedreven door batterijen of benzine, waardoor het een meer praktische optie werd voor consumenten. In 2012 bracht Tesla Motors de Model S uit, de eerste volledig elektrische auto voor massaproductie. Sindsdien zijn de meeste automerken gevolgd met hun eigen volledig elektrische modellen. Merken als BMW, Hyundai en Kia zijn daarnaast bezig met een sterke ontwikkeling in nieuwere accu’s, zonnepanelen en waterstof-EV hybride auto’s.
De ontwikkeling van de laadkabel voor elektrische voertuigen (EV) heeft een lange weg afgelegd sinds de begindagen van de auto. De eerste EV’s waren uitgerust met type 1 laadkabels, die alleen met een speciale adapter op stopcontacten konden worden aangesloten. De laadkabel type 2, die nu de standaard zijn, werden in de jaren 90 ontwikkeld en zijn compatibel met bijna iedere elektrische auto van dit moment. Laadkabels van type 3 zijn het nieuwste type laadkabel voor EV’s en worden nog niet in veel landen veel gebruikt.. Ze hebben een hogere stroomsterkte dan type 2 laadkabels en kunnen een EV opladen in slechts 30 minuten. Met de voortdurende ontwikkeling van nieuwe en verbeterde EV-laadkabels is het duidelijk dat de toekomst van elektrische voertuigen rooskleurig is.
Tegenwoordig worden elektrische auto’s steeds populairder naarmate de batterijtechnologie verbetert en de bezorgdheid over de klimaatverandering toeneemt. Hoewel ze al meer dan honderd jaar bestaan, worden ze nu pas een praktische optie voor de meeste consumenten. Denkt u dat elektrische auto’s de toekomst zijn? De tijd zal het leren!